Jak malować

Jak malować farbami olejnymi

Malarstwo to nie tylko treść, ale także nośnik. Dlatego malarstwo olejne ma w sobie ogromną magię a odpowiedź na pytanie – jak malować nie jest prosta. To kolory, zapachy, a nawet dźwięki. Zapach terpentyny ma w sobie tyle siły, że po dwóch latach używania terpentyny bezzapachowej sam wróciłem do klasycznej terpentyny balsamicznej. Natomiast farby olejne to nie są setki, to tysiące lat trwania obrazu.

[caption id="attachment_1537" align="aligncenter" width="1100"] jak malować[/caption]

Nie jest łatwo okiełznać farby olejne. One żyją własnym życiem, co najlepiej zauważyć w momencie  kiedy się gdzieś zabrudzimy. Nagle plama farby przenosi się z obrania na buty, z butów na różne pomieszczenia, na meble i ściany.

Główna tajemnica farb olejnych to jest ich medium – czyli baza jaką jest olej. Jakoś naturalne wydaje nam się że wszystko rozpuszczamy w wodzie. To woda jest naturalnym nośnikiem czy to tuszu, czy farb akrylowych. Olej to jest coś nieoczywistego. Wszyscy wiemy ile schnie woda, ale ile czasu schnie olej?

Ogromnym atutem farb olejnych jest ich trwałość. Problemy z długim schnięciem dają się pokonać. Jednym ze sposobów jest Liquin firmy Winsor & Newton – medium, które przyspiesza schnięcie farb olejnych. Od razu podkreślam, że nie działam tu jako opłacony influencer – ja po prostu lubię konkret. Jeśli wskazuję na problem z długim schnięciem farb to podaję też konkretne sprawdzone rozwiązanie. Sam olej lniany jako medium to tygodnie schnięcia farb, natomiast używanie terpentyny jako medium to zgaszone zdewastowane kolory na płótnie.

Jak malować farbami akrylowymi?

Największym niebezpieczeństwem przy malowaniu farbami akrylowymi jest to, że zmieniają kolor po wyschnięciu. To sprawiło, że zdecydowałem się je porzucić. W malarstwie bardzo lubię precyzję, prowadzenie obrazu. Oczywiście można zagubić się w trakcie malowania danego płótna, poszukiwać , zmywać, zamalowywać, zmieniać. Kluczowe jednak jest to żeby to malarz malował obraz a nie obraz malował się sam. Kluczem do prowadzenia obrazu jest mieszanie kolorów. Temat niezwykle pociągający, trochę jak mieszanie zapachów w książce czy filmie pachnidło.