Karol Palczak

Karol Palczak
Karol Palczak

Karol Palczak to malarz, który nie boi się malarstwa figuratywnego, nie dość tego, nie boi się malować – po prostu malować, bez siania popeliny. Nie ma nic przeciwko temu, żeby wnikliwie studiować dym i żeby namalowany obraz opowiadał o rzeczywistości. Mimo to zyskał przychylne opinie nawet wśród krytyków, którym na co dzień bliżej do sztuki konceptualnej, sztuki działania. Jak to się stało? Myślę, że to prawda która bije od artysty spowodowała, że – jak to się mówi często przy analizie malarstwa – to wszystko się broni. U Karola Palczaka to wszystko się broni – od nieco muskularnej sylwetki, poprzez naukę w technikum mechanicznym i egzamin na akademię w Krakowie gdzie artysta przyniósł swoje obrazy zapakowane w worki na zboże śmierdzące szczurzym moczem. W dzisiejszych czasach sięganie po mocne środki wyrazu czy odchody to norma (np. bardzo udana praca Wash shit Oskara Dawickiego, prezentowana w zbiorach filmoteki Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, gdzie można zobaczyć jak artysta pojechał do Norwegii, do Bergen aby wyprać stolec w pralce elektrycznej). Praca Dawickiego bardzo udana, ale niestety często artyści którzy  za bardzo chcą być oryginalni zaczynają produkować prace robione na siłę, sztuczne, nabzdyczone. Chciałoby się powiedzieć, że z moczem (a tym bardziej szczurzym moczem) trzeba umieć grać. Piszę bez żadnej złośliwości wobec Karola Palczaka, krytykując ewentualnie nabzdyczonych, fałszywych udawaczy. On po prostu – wziął worki na zboże i się nie patyczkował, nie kombinował – to gest symboliczny, prosty, mocny i konkretny- jak Karol Palczak. Osobiście bardzo lubię i szanuję zarówno jego twórczość jak i jego postawę względem malarstwa.

Na temat sztuki Karola Palczaka nagrałem odcinek mojej audycji z cyklu „Biały wywiad, czyli open-source intelligence”. To koncepcja cyklu filmów, które polegają na drobiazgowej analizie wszelkich dostępnych publicznie w internecie materiałów o danym artyście. Biały wywiad to pojęcie wykorzystywane w rozmaitych dziedzinach, np. szpiegostwa gospodarczego. W odróżnieniu od prawdziwego szpiegostwa „biały wywiad” jest legalną kwerendą dostępnych źródeł. Film poniżej:

Aby poznać artystę proponuję dwa wywiady pisane i jeden mówiony:

Zapraszam też do obejrzenia mojego spaceru z kamerą po wystawie Karola Palczaka „Dym” (film powstał we współpracy z Art Office)

 

A tu fragment mojego ulubionego obrazu Karola Palczaka (nieco ucięty po bokach) :

Karol Palczak, Śliwy, olej na płótnie, 40 X 40 cm, 2016
Karol Palczak, Śliwy, olej na płótnie, 40 X 40 cm, 2016

/Zdjęcie nie zostało cichcem podkradzione, tylko wykorzystane jako wizualne tworzywo do pracy z pogranicza sztuki konceptualnej, found fooftage i collage multimédia pt. artTV, adres poboru tworzywa wizualnego: https://karolpalczak.com/